Informatie Mindfulness

 

Mindfulness zou je letterlijk kunnen vertalen met: stressvermindering door het trainen van aandacht. Mindfulness gaat over zorgzame, vriendelijke en niet-oordelende aandacht.

Tijdens de mindfulness leer je aandacht te besteden aan wat er in het Nu gebeurt. Door op een vriendelijke manier aandacht te geven aan wat er op dit moment aanwezig is op het gebied van denken, voelen (emoties) en aan lichamelijke signalen. Zorgzame aandacht staat voor een bepaalde intentie. Je neemt bewust het besluit om gedurende langere tijd vriendelijke aandacht te besteden aan wat er zich aandient in lichaam en geest. Dit besluit zal steeds opnieuw genomen moeten worden omdat wij als mens van nature geneigd zijn om af te dwalen of te verzanden in bijvoorbeeld gedachten. Dit proces van aandacht geven gaat niet vanzelf. Het kost in het begin veel tijd, aandacht en energie. Maar hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het gaat en hoe meer het een onderdeel van je wordt.

Milde, vriendelijke aandacht staat voor een bepaalde manier van aandacht geven. Tijdens de mindfulness gaat het meer om de wijze van waarnemen en minder om de inhoud van wat je waarneemt. Je leert  waar te nemen dat er gedachten zijn, zonder mee te gaan in het verhaal van de gedachten. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is, je denkt aan wat je vanavond gaat koken. Voor je het weet wordt het verhaal groter, bedenkt meerdere gerechten, denkt verder over de planning van het tijdstip van de boodschappen en het koken zelf. Dat je moet koken, maar eigenlijk ook nog moet allerlei andere dingen moet afronden. En dat je tafelgenoten eigenlijk wel vaak commentaar hebben op je kookkunsten. Wat toch wat ergernis geeft, je merkt helemaal geen zin meer te hebben om te koken en het liefst zou je die andere klussen ook niet willen doen, het wordt toch niet gewaardeerd! En zo zal iedereen verschillende voorbeelden hebben. Kortom één gedachten kan zorgen voor een kettingreactie aan gedachten gevoelens en lichamelijke reacties.

Door het sneller opmerken en herkennen dat je in je verhaal zit, krijg je een keuze en daarmee worden de automatische patronen doorbroken.

Mild en vriendelijk zijn heeft ook te maken met toestaan van elke ervaring die zich aan je voordoet. Daarbij probeer je  objectief waar te nemen wat er is, zonder te oordelen.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een stilte bijeenkomst.

De opbouw en inhoud van de training is uitgebreid onderzocht en effectief gebleken op meerdere fronten. Denk daarbij aan het verminderen van stress, vermindering van de kans op een terugval in een depressie, beter om leren gaan met angstklachten en chronische pijn. Ook binnen het werk zijn er verbeteringen gemeten. Mensen blijken o.a effectiever te kunnen functioneren. Onder de link nieuws & artikelen staan meerdere artikelen met extra informatie daarover.

Tijdens de training worden er 3 basisoefeningen gebruikt de:

  • Lichaamsscan of bodyscan
  • zitten in aandacht
  • bewegingsoefeningen

Via deze link kun je de geluidsbestanden beluisteren.

Door de oefeningen regelmatig te doen wordt de concentratie, waarneming en aandacht getraind.De oefeningen worden gedaan in groepsverband. Na een oefening is er ruimte om de ervaring te bespreken. Het is de bedoeling dat er daarna vooral thuis geoefend wordt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de geluidsbestanden.

Daarnaast wordt er uitleg gegeven over de werking van onze manier van omgaan met spanning en stress. Door deze mechanismen beter te begrijpen, zijn ze ook makkelijker te herkennen.

Zowel in de groep als thuis wordt er met opdrachten gewerkt om meer in het hier en nu te zijn. Je leert waarnemen wat er op het moment zelf gebeurt waardoor je beter in staat bent om keuzes te maken.